Maria Fredriksson ruskar på huvudet och ler, kanske lite obekvämt, när titeln ”Hela Ludvikas lekmamma” kommer på tal. Även om hon inte riktigt vill bära titeln, är det svårt att inte se henne som just det, hela Ludvikas lekmamma. Men kan man bli annat, efter 31 år i Ludvikas fantastiska leksaksbutik?
Lekia kan vara den allra färggladaste butiken vi har i hela kommunen, det är nog också den allra lekfullaste.. och kanske med den busigaste och gladaste personalen.
Vi träffas i butiken före öppning, då sitter Maria och Sanna i fikarummet med varsin kopp kaffe. Vi pratar årtal, händelser och leksaker. När klockan närmar sig tio reser Sanna på sig för att gå ut och öppna butiken. När hon lämnar rummet säger Maria
– Sanna har jobbat här i tjugo år, hon är min högra hand. Jag vet inte vad jag skulle göra utan henne. Man växer liksom ihop med åren.
Lekia har en lång historia i Ludvika och har genomgått både namnbyten, adressändringar och ägarbyten genom åren, men har trots det, stått stadigt i Ludvikas lokala handel i närmare 40 år. Butiken fanns på två centrala adresser innan den flyttade upp på våning två i Galleria Engelbrekt, under namnet Leksakshuset och det var där, som nuvarande ägare Maria kom in i bilden.
Maria klippte sig hos grannen Scissor Hand på våning två i Gallerian när hon blev tillfrågad av dåvarande butiksägaren Irene Bjelke om hon var intresserad av att jobba på Leksakshuset. Året var 1994 och Maria tackade ja till erbjudandet. Då hade Maria redan jobbat flera år inom den lokala handeln, både på Spelstallet och på Hagenfeldt.
– Ja, sen var jag ju själv kund på Leksakshuset, säger hon och skrattar.
Kring millennieskiftet tog Karin Eriksson över Leksakshuset, med Maria som en av sina anställda. Och när året blev 2010 bestämde sig Maria för att ta över stafettpinnen. Hon berättar att det inte var helt självklart att bli butiksägare. Lekia är inte franchise utan man äger sin butik själv.
– Visst fanns det en rädsla och jag undrade om jag skulle klara av att driva företaget. Erfarenheten av att jobba i butiken hade jag och nog tänkte jag att ”kan andra driva butik, så kan väl jag?”. Med en stöttande make och lite mod så bestämde jag mig och jag har inte ångrat mig en dag.
Maria berättar om kundkretsen och när vi ställer frågan om hur det är att ha en så ung målgrupp svarar hon att hon har de allra gladaste kunderna.
– Barnen som kommer in här är i regel glada. Visst händer det att någon blir ledsen för att man inte får det man vill ha, men de allra flesta som kommer in här, är bara glada. Föräldrar, släktingar och vänner köper julklappar, födelsedagspresenter och ibland får barnen något för att man varit duktig.
Lekia i Ludvika har genom åren haft en stabil och trogen kundkrets och det är också utefter kunderna som man byggt upp sitt sortiment. För att kunna fortsätta bygga sin verksamhet utefter behov, önskemål och visioner valde Maria för några år sedan att flytta butiken.
2017 flyttade Lekia till sin nuvarande adress på Storgatan 15, till en butikslokal längs gågatan.
– Jag ville bestämma mina egna öppettider, ha en egen entré och komma ner i markplan. Ytmässigt är butiken ungefär lika stor som den på Galleria Engelbrekt, men här fick jag möjlighet att bestämma hela vägen. Nu kan jag ha öppet på julafton, nyårsafton och andra storhelger om jag vill och butiken är mer tillgänglig.
Undrar om inte flytten gav Maria lite blodad tand, för 2019 tog hon över leksaksbutiken i Kupolen. Efter att BR leksaker gick i konkurs tog Maria chansen och öppnade sin andra Lekiabutik.
– Med den butiken fick jag ytterligare ett ben att stå på och ett ännu större upptagningsområde. Det är roligt att driva två butiker och dom är ganska olika varandra.
I Borlänge har vi väldigt mycket folk som kommer långväga in för att handla, du får inte stamkunder på samma sätt. I Ludvika är känslan mer familjär och här har vi generation efter generation som handlar hos oss. Det är roligt att möta familjer, som man följer genom åren, som man hjälper och nästan lär känna. Sen försvinner dom ett tag, då har barnen blivit för stora för att handla hos oss och plötsligt, kommer barnen själva tillbaka, med sina egna barn! Här är man liksom med hela vägen. Det är fantastiskt roligt.
2019 vann Lekia utmärkelsen ”Årets Butik” på Företagsgalan i Ludvika för sitt envetna arbete i leksaksbranschen och för satsningen på Borlängebutiken.
Att Lekia har stått sig över tid, råder inga tvivel om. Leksaker går aldrig ur tiden, att skämma bort våra barn, ja det tycks höra livet till.
I det breda sortimentet ryms allt från lego och ritblock, till gosedjur, barnkläder, gåvor, spel och nyckelringar. Att hålla sortimentet levande, inspirerande, lekfullt och trendigt har gett fina resultat.
– Vi har otroligt duktiga inköpare i Lekia som håller koll på kommande trender på leksaksmässor runt om i världen. Men mina anställda är också väldigt duktiga på att hänga med på TikTok, vad som trendar, vad som kommer att trenda och vad som är påväg att ”dö ut”. Det mesta finns att hitta hos oss, men det gäller att hålla en balans i inköpen, vissa trender försvinner snabbare än andra, berättar Maria.
Lekia i Ludvika är en stabil aktör att räkna med. En välmående butik som med varm hand tar sig an tiden, trender och sin omvärld. Man känner sig inte skrämd av näthandeln och har heller inte tappat avsevärt av sin omsättning till den. Butiken var väldigt tidiga med sociala medier och har under väldigt många år arbetat intensivt med sina plattformar. Under ett år på Lekia handlas inte bara leksaker för glatta livet, här finns möjlighet till barnfotografering två gånger om året, spännande exponering kring jul, halloween och ”Mello”. Man har också ett mångårigt samarbete med Försäljning – och serviceprogrammet på VBU och har genom åren tagit emot både lärlingar och varit praktikplats till otaliga tonåringar som intresserat sig för yrket.
När vi ställer 10.000 kronors-frågan ”Vad är det hemliga receptet som gjort att Lekia funnits i 40 år i Ludvika?” svarar Maria utan att tänka efter.
– Att vara kund i sin egen butik. Och att vara ödmjuk hela vägen.