Blåklockan fyller 25 år i Jenny Strandberg och Malin Salmons ägo. Den självklara butiken i vår stadskärna, den som bara ska finnas där. I vått och torrt. Och det är precis vad den gör. Det var två orädda tjejer som blev egenföretagare vid 23 års ålder och idag driver sin drömbutik. Vad är receptet för framgång? Hur funkar det att driva ett företag tillsammans med en vän? Och har dom nått visionen de hade för 25 år sedan? Häng med på denna blomstrande resa!
Året är 2000 när vännerna Jenny och Malin läser en liten annons i Väsman Runt, ”Butik till salu”.
Dom har lärt känna varandra eftersom dom båda arbetar på blomsterbutiken ”Blomsterlyckan” på Engelbrektsgatan. Dom tittar på varandra och säger ”Hade inte det här varit kul?”.
– Vi var ju strax över 20 år när vi blev egenföretagare, man är ju inte rädd för någonting i den åldern. Säger Jenny när vi träffas i den fantastiska blom- och inredningsbutiken som med åren blivit en självklar verksamhet i Ludvikas stadskärna.
– På den tiden fick man gå till kommunens Näringslivschef och presentera sin affärsidé. Jag hittade faktiskt vår affärsplan när jag städade källaren för ett tag sedan. Vår vision var då att bli Dalarnas bästa blomsterbutik. Det var ju kaxigt! Säger Malin och skrattar.
Svaret dröjer lite när vi frågar om dom faktiskt inte har blivit det.
– Det vet jag inte, säger Malin och ler. Vi gör ju bara det vi tycker är roligt.

När Malin och Jenny tar över Blåklockan har butiken redan funnits i 16 år. Men duon är nyfikna, drivna och övertygade om att det kommer att gå bra.
– Helgen innan öppning var vi i butiken dygnet runt och målade och förberedde. Samtidigt pågick Ludvikafesten utanför fönstret. Vi hade inte täckt in fönstren utan tänkte att ”det här är ju den bästa marknadsföringen man kan få”. Medan vi målade hela kvällarna och nätterna, festade folk utanför. När vi öppnade veckan efter visste alla om att vi hade öppningsvecka, berättar Jenny och skrattar. Malin ruskar på huvudet och fortsätter
– Ja vi bara körde på!
Man huserade i lokalerna uppe på Storgatan fram till 2020 när man valde att flytta butiken till en betydligt större lokal en bit ner på storgatan.
– Det behövde hända något. Det blev en situation som kändes lite ”nu eller aldrig”. När vi var och tittade på den lediga lokalen kände vi att vi behöver göra det här och det är nu, säger Jenny.
– Vi hade skrivit på hyresavtalet och var så peppade att flytta och plötsligt blev det pandemi. Vi visste inte vad vi skulle göra, men vi chansade och det blev ju jättebra, säger Malin och Jenny instämmer.
– När vi flyttade till större lokaler blev vi mer än en blomsterbutik. Vi blev en blom- och inredningsbutik och har breddat sortimentet mycket sedan flytten för fem år sedan. Vi jobbar med kampanjer på ett annat sätt och kan hålla kurser i kransbindning och ha helt andra typer av event för våra kunder, säger duon.

Att driva en blomsterbutik är ett jobb som bygger mycket på förtroende. Här möter man människor i olika stadier i livet, både i glädje och i sorg. Det gäller att ha känsla i sitt bemötande och kunna ge god service och lyssna, stötta och ge råd, i både det vackra och i det sorgliga. Här blir kunderna återkommande ofta för att man bygger ett förtroende genom stora händelser i livet. Den personliga kontakten som duon byggt upp med sina kunder har också skapat en framgångsrik butik som flera gånger stått på prispallen på Företagsgalan Krafthjulet.
– Det var fjärde gången gillt i år när vi äntligen vann i kategorin Årets Köpupplevelse. Det är ju en otrolig konkurrens bland andra duktiga företag. Snacka om att vi blev chockade när vårt namn ropades ut som vinnare! Säger Jenny och Malin som fortfarande är lite chockad över vinsten.

Motiveringstext till Blåklockan, Vinnare av Årets Köpupplevelse 2024:
I en tuff och föränderlig handelsbransch visar Blåklockan vägen. Malin Salmons och Jenny Strandberg driver butiken med fingertoppskänsla och en stor dos passion. Dag efter dag levererar de en service utöver det vanliga – personlig, varm och alltid med kunden i fokus. Under 2024 har de slagit försäljningsrekord, anställt ytterligare personal och fortsatt utveckla sin butik. Genom att ständigt anpassa sig till trender och förändrade köpbeteenden möter de kundernas behov utan att tumma på lönsamheten. Blåklockan är en förebild för vår lokala handel – en bevisad framgångssaga i en bransch som kräver ständig innovation.
2025 fyller Blåklockan 25 år i Jenny och Malins ägo. Det har varit omtumlande och föränderliga år inom handeln men Blåklockan lyckas stå stadigt genom det mesta. Man vågar förändras tillsammans med kundernas förändrade köpbeteenden. Man arrangerar klimatsmarta blomsterbud i samarbete med AD bildelar i deras elbilar och man har anställt ytterligare personal för att stärka upp ytterligare kring service och försäljning.
Dessutom finns ett genuint hjärta för att hjälpa personer som behöver komma i arbete och där har Jenny och Malin knytit till sig Anna och Jessica som arbetstränat hos Blåklockan under många år.
– Dom tillhör vår familj. Vi är alla lika viktiga här på jobbet och alla sköter sina arbetsuppgifter med noggrannhet. Det är jätteviktigt för oss att jobbet är meningsfullt och att vi alla trivs och gör vårt bästa här.
På frågan hur man ser på framtiden är svaret självklart.
– Vi driver redan vår drömbutik!
– Men det är klart, vi måste ju hänga med i alla snabba vändningar som sker både inom branschen och i handeln. Det går liksom inte att sätta sig ner.
Genom åren har butiken utsatts för prövningar men Jenny och Malin har alla fyra fötter på jorden och tycks stå stadigt när det blåser. Att vara två ägare i ett företag ser dom inte som några problem, snarare tvärtom. De kompletterar varandra, är båda kreativa och är noggranna med att hjälpas åt. Dom har en tydlig uppdelning vem som gör vad vilket har förenklat arbetet dom emellan och säger samstämmigt:
– Vi skulle inte kunna driva butiken utan varandra, det skulle aldrig bli samma sak.
Blåklockan är ett starkt varumärke i vår lokala handel och Jenny och Malin har skapat en butik med stor känsla och finess, som många tycker ser ut som en butik i en storstad! 25 år av företagande har gått fort, butiken har utvecklats och så även Jenny och Malin. Inget tycks omöjligt när denna duo driver företag och vi är otroligt stolta över att ha Blåklockan som ambassadörer för den lokala handeln i Ludvika. Mot 25 år till… minst!