Vi som arbetar med och i stadskärnan, hör ofta påståenden om att Ludvika är en död stad. Vi som har ett facebookkonto kan ibland läsa det i lokala grupper. ”Handeln är död”, ”stadskärnan är död”.
Vi är också många som faktiskt inte känner igen bilden som beskrivs. Vad beror det på?

När jag tittar i backspegeln ser jag absolut toppar och dalar, oroliga tider och dystra siffror. Självklart var vi på Unika Ludvika och våra medlemmar oroliga för vad som skulle hända under pandemin. Vi hade aldrig skådat något liknande. Hur skulle det slå mot vår stad? Idag har vi ett resultat även om vi ganska omgående blev inkastade i en virvelvind av höga elpriser, räntor och höjda livsmedelspriser.

Trots den tumulta tiden i en pandemi var Ludvika en av de svenska städer där handeln i sin helhet faktiskt stod stabilt, vi gick tillochmed framåt. Fish it, Hälsokraft, Svensk Fastighetsförmedling och Blåklockan flyttade till större lokaler. Kurts Husvagnar och Tillmans byggde ut sina verksamheter och Maritas Gardin & Present och Stadshotellet renoverade. Biltema, Stadium Outlet och Byggmax etablerade sig i Ludvika och Maze, Gamla Brukskontoret i Nyhammar, Våffelbruket, Kurdistan Kolgrill, Capillum och BeautyBar öppnade. Phu! Det var en del. Ändå hör vi det igen. Stadskärnan är död, handeln är död.

De senaste 1,5 åren har Blackstone Steakhouse öppnat, där man talar lika mycket engelska som svenska med gästerna. Samtidigt är hotellen fullbelagda i veckorna, inte så konstigt, vi är ju störst i Dalarna på affärsresenärer. Dessutom är Easy Living Lägenhetshotell, Stadshotellet och X hotell totalrenoverade och i skrivandets stund påbörjas renoveringen av Grand Hotell.
Grekiska Bar & Grill öppnar i dagarna och Elon på Östra Storgatan har rustat butiken och utökat sortimentet med kök. Farstukvisten rustar fastigheter, lägenheter och lokaler i en rasande fart. Sakofall Fastigheter bygger vackra bostäder, ett i Magnetparken och det andra på Väsmansbacken. Den nya riksvägen och stationsområdet börjar ta form och under några sommarveckor sätts konst i gångtunneln mellan Carlavägen och resecentrum. Dressmann Ludvika vinner interna tävlingar och visar fina siffror både i sin region och i landet och snart är det dags för Festivalen, som det snackas om långt utanför Dalarnas gränser. Globe Bokhandel är Sveriges näst bäst välsorterade bokhandel och på ESA Sushi är det ständig lunchrush. Roths Äng invigs under Scensommardagarna och faktiskt är det så, att många fler spännande saker är på gång.

Kanske behöver vi bli bättre på att kommunicera ut vad som händer. Kanske krävs ännu mer handpåläggning. Kanske blir vi hemmablinda. Kanske säger vi bara saker utan att förstå vad vi egentligen menar. För faktum kvarstår: Vår stadskärna är inte död. Den mår faktiskt bra. Våga tro det. Nationella mätningar inom handeln visar att Ludvika stått stadigt under flera år, tillochmed ökat i hemmahandlandet. Vårt lokala presentkort säljs för miljonbelopp och siffrorna på besöksräknarna pekar uppåt. Det är tack vare er. Att ni väljer Ludvika.

Att skapa en levande stadskärna är liksom en lagsport. Vi är många som jobbar med och i stadskärnan. Vi är möbelhandlare, massörer, bagare, säljare, tjänstemän, krögare, guldsmeder, florister och fastighetsägare. Vi är många som investerar tid, pengar, energi och kärlek i stadskärnan varje dag. För att vi tror på den. Våga göra det du med! Vi står inför en fantastisk framtid, när industrihistoriens största order ska förverkligas i Ludvika. 147 miljarder kronor. Tusentals anställda, många med familjer som ska följa med. Stadskärnan kommer spela en avgörande roll. Så snälla, säg inte att den är död. Resan har bara börjat.
Vi ses på stan! Alexandra, Unika Ludvika