Det pratas ofta om ”guldläget” i Ludvika – och visst känns det som att något verkligen har hänt. Hitachis expansion har gjort staden mer internationell, mer levande och på många sätt mer hoppfull. Nya människor har flyttat in, och med dem har det kommit både köpkraft och nya perspektiv.
För flera av våra lokala butiker och restauranger har förändringen varit tydlig.
”Vi påverkas positivt av alla nya kunder som flyttat hit – och de har pengar i plånboken”, berättar en handlare. ”Det är skönt med kunder som inte klagar på att allt är dyrt, utan som i stället vill handla och unna sig.”
Hos Globe Bokhandel har de internationella kunderna satt tydliga spår:
”Vi har gått från 20 till 100 hyllmeter engelskspråkig litteratur. Det är fantastiskt att se vilken mångfald som rör sig genom butiken – människor från hela världen som möts bland våra bokhyllor.”
Även Guldfynd känner av trenden:
”Det går jättebra för oss.”
Och hos Hälsokraft ser man ett tydligt uppsving i försäljningen, något som hänger ihop med det ökande antalet nya invånare.
Men allt är inte glittrande guld. För de kommunala verksamheterna har utvecklingen ännu inte hunnit ge samma effekt.
”Hitachi har guldläge, men för oss inom kommunen släpar det efter. Skatteintäkterna ökar långsamt, och skola, omsorg, bibliotek och fritidsgårdar har inga extra medel till aktiviteter som gynnar medborgarna.”
Det påminner oss om att tillväxt tar tid – och att alla delar av samhället behöver växa i takt för att helheten ska må bra.
Ändå går det inte att ta miste på känslan i Ludvika just nu. Det är rörelse, framtidstro och en ny sorts energi i luften.
Kanske är det precis det som är guldläget – inte bara Hitachis framgångar, utan viljan att tro på en bättre morgondag för hela bygden.