Vi fick titta både en och två gånger, jag och Veronica, när 2022 års Handelsindex släpptes förra veckan. Vi jämförde sällanköpsvarornas siffror från tidigare år och hur vi än räknade, tittade och analyserade, visade siffrorna en ökning… ännu ett år! Missförstå oss inte, vi tror stenhårt på handeln i vår kommun och vet att den i en helhet mår bra. Vi ökade faktiskt kraftigt i index redan under 2021, men mycket siffror under pandemin var tillfälliga, på grund av omständigheterna, vi kan nästan kalla dom lite ”dopade”. Men siffror är ju fakta och när vi kan se en ökning ännu ett år, ja.. då förstod vi att förändringen tycks vara mer bestående.
Handelsindex är ett mått på hur handeln lyckats i en kommun i konkurrens med andra kommuner. Ett handelsindex över 100 betyder att butiker omsätter mer än invånarna konsumerar, det vill säga att det kommer kunder utifrån den egna kommunen för att handla.
Handelsindex mäts och publiceras årligen av HUI Research och här mäter man sällanköpsvaror, alltså kläder, möbler, inredning, hemelektronik och liknande. Man mäter även dagligvaror som innefattar matbutiker och stormarknader, varor du konsumerar dagligen. I mätningen ingår inte caféer och restauranger.
Det är ingen hemlighet att Ludvika i många år haft konkurrens från handelsområdet i Borlänge. Det är inget unikt för vår kommun, de flesta kommuner som ligger nära dessa typer av handelsområden eller större städer tappar ofta handel till annan kommun.
Unika Ludvika har tagit del av Handelsindex sedan 2015 och har på så vis kunnat se utvecklingen över tid. Gällande sällanköpsvaror har Ludvika legat relativt stabilt i index de senaste åren. 2018 och 2019 låg index på 55, 2020 på 56 och 2021 på 70. De var otroligt glädjande att se att vårt index på sällanköp ökade under pandemin. Anledningarna var flera när siffrorna analyserades, men det som var utmärkande var att vi lärde oss att hitta utbudet i vår egen kommun. Vi blev tvingade till att handla på hemmaplan på grund av restriktioner, vi kunde inte resa på samma sätt och vi började också förstå vikten av att stötta våra lokala verksamheter. Detta gjorde också att många handlare upplevde att man fick en helt ny kundgrupp som tidigare inte handlat hos en. Och ser du något annat i dessa siffror? Det finns en sägen att handeln i Ludvika dog när Åhléns valde att stänga. Åhléns stängde dörrarna på Storgatan för sista gången den 13 januari 2019 och det blev absolut ett stort tomrum efter dom, både mentalt och i stadsbilden. Dock låg index lika 2018 och 2019 och har sedan dess…. Bara ökat! Slutsats: handeln dog aldrig.
2022 års siffror visade att sällanköpshandeln nått ett index på 72. Från 70 under 2021. Siffrorna från pandemiåret som vi inte var säkra skulle stå sig över längre tid. Och nu har handeln i Ludvika kommun ökat ytterligare! Ja, du förstår kanske att det blev ett och annat jubel på kontoret.
En analys av denna ökning är att vi fått fler etableringar till kommunen som hjälper till att ”kapsla in” handeln. Ju fler etableringar och ju större utbud vi kan erbjuda, desto mindre benägen är man att lämna kommunen för att handla. Handelsindex 2022 visar också att Borlänge tappat en aning i index, som kammats hem av kringliggande kommuner såsom Ludvika och Falun.
Siffror kan visa både positiva och negativa trender och lägesbilder. 2022 års siffror visar något fantastiskt positivt. Vi kunde redan under 2022 märka konjukturförändringar, kriget i Ukraina, höga drivmedelspriser och vi har varit många som hållit hårdare i plånboken. Ändå ökar vi vår handel. Visst är det fantastiskt? 2022 års handelsindex visade ingen död handel, snarare tvärtom – tillsammans håller vi den levande! Så till dig som tvivlat och till dig som tror. Dessa siffror är fakta och är otroligt viktiga för att visa en sann bild. Så får du frågan, ”hur mår handeln i Ludvika Kommun?”, blir svaret faktiskt ”Tack, bra!” Vi ses på stan! / Alexandra & Veronica, Unika Ludvika