Den lokala handeln engagerar, berör och skapar minst sagt spännande diskussioner i fikarummet och livliga debatter i sociala medier. Det är intressant att följa, spännande att lyssna, ibland förvånande vad folk antar. Vi lever i en värld där information, desinformation och åsiktsbaserade fakta ibland rörs samman i en enda soppa. Vad som är sant eller inte blir inte alltid relevant, det är åsikten som räknas. Inte sanningshalten. Jag får ofta påminna mig om att hela sanningen inte finns på sociala medier eller i fikarummet. Den finns där ute. I våra lokala butiker och restauranger.
Det roligaste med att jobba på Unika Ludvika är nog allt som våra medlemmar lär mig. Jag tycker det är otroligt spännande att lyssna på hur de driver sina verksamheter, valen man behövt göra för att ta sig dit man är idag, att allt inte är enkelt, men man gör det ändå. Det där ”brinnet” man brukar prata om att folk har. Jag ser det ofta i våra medlemmar. Det inspirerar mig och jag vill tro.. att det också gör mig lite modigare i mina beslut. Jag är tacksam att de vill dela med sig av sina åsikter och tankar och resorna de gjort. Ödmjukheten att det inte alltid gått som man önskat, tacksamheten i sin personal, stunder av tvivel och de goda tiderna, när det liksom bara flyter och ens idéer blir precis så där bra, som man hade hoppats på. Det är sådant som jag hör. När jag är där ute. I våra lokala butiker och restauranger.
Den lokala handeln är så mycket. Det är inte bara gator med butiker, handelsområden och nattklubbar. Det är våra medlemmar, det är vardagen som centrumutvecklare, det är idéer som aldrig flyger, evenemang som gör succé. Det är projekt, stadsmiljö, trygghet, marknadsföring, statistik och samverkan. Den lokala handeln är också du som kommer på våra evenemang, tipsar oss om förbättringsförslag och du som handlar lokalt så mycket det bara går. Det är du som näthandlar och du som avskyr att besöka stadskärnan. Vi alla är en del av den lokala handeln, vare sig vi vill eller ej.
Vad är fint och vad är fult i den lokala handeln? Vad är rätt och vad är fel? Och framför allt, vad är sant och vad är falskt? Vad är önskningar, åsikter, spekulationer och förväntningar och vem är det egentligen som bestämmer, när den lokala handeln duger?
Nu tar vi ett eget grepp om bilden av den lokala handeln när vi lanserar vår nya hemsida ”Magazinet”. Här vill vi berätta för er, om det som berättas till oss. Vi vill visa er fakta, spännande siffror och vi vill berätta historierna. Dom historierna som våra medlemmar berättar för oss. Magazinet är en förlängning av våra sociala medier. Kalla det en ny digital lokaltidning med senaste nytt från handeln eller din handbok till att bli en stolt ”local lover”. Vi vill visa er en lokal handel som gillar varandra. En stad som är engagerad, framåtlutad och som gör sitt bästa, för sina gäster, kunder och invånare. Här får du en positiv men sann bild av Ludvikas handel, där allt inte alltid skimrar och där vad som helst kan hända. Och framför allt, vill vi stärka statusen för att jobba i både handeln och restaurangbranschen. Den utmålade ”katastrofen” som går att läsa om i sociala medier tycks knappast visa att handeln innehåller människor med brinn, entusiasm och som faktiskt är duktiga entreprenörer. Modiga också. Tuffa med för den delen. Som öppnar sina dörrar vareviga dag, för dig och mig.
Låt Magazinet bli en pytteliten del av vardagen, den kostar ingenting och är tillgänglig dygnet runt. Det enda som krävs är att du har tillgång till internet, sen kan du förkovra dig i spännande läsning där krögare, handlare, hotellägare, fastighetsägare, centrumutvecklare och Ludvikbor berättar sina versioner av att vara en del av Ludvikas lokala handel.
Välkommen in på www.magazine.unikaludvika.se
Vi ses på stan! /Alexandra, centrumutvecklare och local lover since 2007!